Henriette Marie Nilssen er sykepleier, treningsinstruktør og mamma til en, snart to, gutter. Her er hennes treningstips som du «må» gjøre under graviditeten.


-Regel nummer en er å lytte til egen kropp. Har du trent mye før, og trives med det, er det bare å fortsette så lenge det føles riktig.

Bekkenbunn, mage og rydd
-Men alle «må» trene bekkenbunn, jeg vet det er kjedelig, men det er veldig viktig. Gjør det på rødt lys når du sitter i bilen, under hver reklamepause på TV eller mens du pusser tennene. Du vil aldri angre!, sier hun.
-Ellers anbefaler jeg å ha fokus på en sterk mage og rygg. Tidligere var anbefalingene at man ikke skulle trene mage, da magemusklene deler seg likevel, men dette har man gått bort fra. Tren så mye du vil, så lenge det kjennes behagelig.

Trening skal være gøy
-Vær også ærlig med deg selv på hvorfor du trener. Friske sunne damer bør aldri ha fokus på vektkontroll under svangerskap. Husk at trening skal være gøy, lystbetont og føles godt. Motivasjonen din bør være at bevegelse og trene vil gjøre at du føler deg bedre, du (kanskje) får en enklere fødsel og kommer deg raskere til hektene etter fødselen.

– Lytt til kroppen din og nyt svangerskapet, lyder rådene fra eksperten.