En undersøkelse utført for Lifeline Care svarer 24 % at det som irriterer dem mest på sosiale medier er nett-troll, etterfulgt av glorifiseringen av familielivet (18 %) og folk som syter og klager/sinnabloggere (14 % ). Vi har fått kjendisblogger til å kommentere.


40 % mener at rosa-mammabloggere er til irritasjon, mens 27 % mener de er til inspirasjon i hverdagen. Dette kommer fram i undersøkelsen hvor 250 kvinner med barn har svart. 42 % svarer at de tror at bloggere ønsker å få en egoboost av positiv oppmerksomhet og 11 % tror de bare ønsker å vise seg fram.

Samtidig er kontrastene mellom den perfekte og den negative hverdagen stor. Det har vært en oppblomstring av mammabloggere med «realistisk» fokus. Hvor bilder av nydelig bakverk og sexy trening er byttet ut med overfylte skittentøyskurver og Grandiosa-spising i sofaen.

– Det ligger godt plantet i menneskenes natur å sammenligne seg med andre. Og med fremveksten av sosiale medier har dette blitt mye enklere, men det betyr ikke nødvendigvis at slik sammenligning er sunt, sier mammablogger Karianne Gamkinn. Bloggen Mammadamen.no blir daglig lest av rundt 4000.

– Selv om jeg synes det er verdifullt at mammabloggere står frem og ærlig viser frem skittentøysvask og forteller om Grandiosa-middager, er det samtidig verdt å huske på at det handler like lite om mitt liv som alle de perfekte øyeblikkene som deles. Min hverdag må jeg uansett ta ansvar for å skape selv, mener Mammadamen.

Men hvem er det som legger så voldsomt press på dagens kvinner?
36 % mener at andre kvinner legger mest press på mødre i dag, mens 34 % mener kvinnen selv er sin verste fiende. 23 % mener media skaper presset, og kun 1,3 % mener presset kommer fra besteforeldre og 0,8 % mener presset kommer fra menn, i følge Lifeline Cares undersøkelse.

Hva mener du?